Huidige expositie

  • Geplaatst op
  • Door Annelies Ysebaert
Huidige expositie

Expositie van Anne De Ghelder & Suus Kooijman

 

Anne De Ghelder

 

ABOUT…paperDartS 

“Old books never die…they just start a ne chapter…’


Bij toeval ontdekt Anne De Ghelder de prachtige, veelzijdige materie van het papier. Het is de start van een nieuwe creatieve reis.  Geboeid door de schoonheid ervan, papier onbehandeld of bedrukt met ontelbare lettertypes en kleuren… papier zijn al zijn eenvoud.

Re-using … hergebruiken.
Vooral papier, maar ook andere elementen zoal natuurlijk hout en steen, voor het uitbeelden van een emotie. De rijkdom van schijnbaar onbelangrijke materialen is verbluffend en blijven haar inspireren. 

Anne is voortdurend op zoek naar ‘ongewilde boeken’.
Titel of inhoud van het boek is bepalend voor de opbouw van het werk. Boeken worden gevouwen of versneden tot nieuwe vormen met een knipoog en hierdoor ontstaan een repetitief lineair spel van plooivormen. Licht en schaduw verrijken dit lijnenspel. De herinnering en geschiedenis van een materiaal komen terug tevoorschijn in totaal andere vormen.

Vaak verhalend, maar anders…anders lezen.

Een bijna meditatief proces van herhaling, resulterend in puur, sterk en poëtisch, hedendaags artistiek, werk.
Soms wordt het basismateriaal papier ook herleid tot pulp, een proces van letterlijk ‘ontbinden-ontrafelen’ om terug te kunnen opbouwen.
Door gebruik van diverse soorten papierkwaliteiten ontstaat textuur en kleur waardoor het uiteindelijk resultaat telkens verrassend en uniek is. Oorspronkelijke tekstfragmenten blijven af en toe leesbaar. Zo versteken ze de dieper liggende inhoud van het werk. 

Zij creëert een stille ruimte waar papier niet langer drager is. 
Waar papier plastic materiaal op zich wordt. 

 

Suus Kooijman

 

Mijn schilderijen lijken op foto’s die bedekt zijn met een laag ijs. De vage voorstellingen hebben door het gebruik van bijenwas, een transparant en immaterieel voorkomen. Het maakt het schilderij ook meer tot een wandobject. De warme bijenwas met de pigmenten vloeien door en over elkaar heen tot een voorstelling waarvan ik zelf ook vaak niet weet waar het naar toe zal gaan, tenminste in het begin. Het is de materie die aan mij vraagt wat ik moet doen.

Vaak intrigeren beelden die ik niet direct kan doorgronden mij veel meer dan een beeld dat een duidelijke afgebakende boodschap, of compleet verhaal verteld. De voorstelling mag voor de beschouwer vragen oproepen, een verhaal vertellen, of er gewoon zijn met iets wat je toe wilt laten, een emotie, gedachten ,of herinneringen. Zo werk ik ook aan mijn schilderijen, ik  bouw als een zekere arbeid de lagen op, waarbij herinneringsbeelden een onderdeel worden van het schilderproces.

Het feit dat je kunt zien dat er meerdere lagen zijn is belangrijk, dat maakt dat het beeld zich niet aan de oppervlakte afspeelt, maar ook daarbinnen. Dankzij de transparantie van de was kun je als het ware in het schilderij doordringen, er is een zekere diepte, maar je weet niet waar die ophoudt, en wat zich daarin bevind. Alles verstopt zich in een achtergrond die, wanneer de lagen afgeschraapt worden, een beeld naar voren brengen. Verschijnt er een landschap een veld een mens? Ik werk door de lagen heen en laat mij keer op keer verwonderen.

 

Copyright 2018 Galerie Ganache Powered by Lightspeed
iDEAL MasterCard Visa Bank transfer Bancontact / Mister Cash Belfius KBC